Hubungan Antara Kelekatan Teman Sebaya dengan Kesejahteraan Psikologi pada Siswa Kelas VII & VIII di MTS NU Candi Pasca Pandemi Covid-19

Authors

  • Miranti Agustina Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Miranti Agustina Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.47134/researchjet.v3i2.16

Keywords:

junior high school, peer attachment, psychological well-being

Abstract

This study aims to examine the relationship between peer attachment and psychological well-being in students at MTS NU Candi after the Covid-19 pandemic. This study used class VII & VIII students as research respondents. The variables in this study are peer attachment and psychological well-being. Data analysis uses product moment correlation assisted by SPSS 26. The results of data analysis describe an R Square of 0.125, so it can be concluded that there is an influence between peer attachment to psychological well-being of 12.5%. From the results of the hypothesis testing it was found that the correlation coefficient showed the result rxy = 0.354 with peer attachment having a Sig value. 0.000, while the psychological well-being value is Sig. 0.000. This shows that there is a positive relationship between peer attachment and psychological well-being. This positive relationship can be eliminated if peer attachment is high, psychological well-being is also high, and vice versa if the lower the level of peer attachment, the lower the level of psychological well-being in students.

References

Azora, P. (2021). Analisis Quick Count Dengan Menggunakan Metode Stratified Random Sampling Studi Kasus Pemilu Gubernur Kalimantan Barat 2018.

Dirna Armanda, C., Program Studi Ilmu Keperawatan Fakultas Keperawatan Universitas Syiah Kuala Banda Aceh, M., & Keilmuan Keperawatan Keluarga Fakultas Keperawatan Universitas Syiah Kuala Banda Aceh, B. (2018). Psychological Well-Being Pada Remaja Laki-Laki Di Sekolah Menengah Atas.

Eka Septiningwulan, A., & Kusuma Dewi, D. (2021). Hubungan Antara Peer Attachment Dengan Penyesuaian Diri Pada Mahasiswa Baru Psikologi Unesa Selama Masa Pandemi.

Essa, B., Munthe, U., Maslihah, S., & Chotidjah, D. S. (2017). Hubungan Spiritualitas Dan Psychological Well-Being Pada Anak Didik Pemasyarakatan Di Lembaga Pemasyarakatan Anak Pria Kelas IIA Tangerang. In Jurnal Psikologi Klinis Indonesia (Vol. 1, Issue 1).

Fitria, S. E., & Ariva, V. F. (2018). Analisis Faktor Kondisi Ekonomi, Tingkat Pendidikan dan Kemampuan Berwirausaha Terhadap Kinerja Usaha Bagi Pengusaha Pindang di Desa Cukanggenteng. Jurnal Managemen Indonesia, 18(3), 197–208. DOI: https://doi.org/10.25124/jmi.v18i3.1732

Fitriani, W., & Hastuti, D. (2016). Pengaruh Kelekatan Remaja Dengan Ibu, Ayah, Dan Teman Sebaya Terhadap Kenakalan Remaja Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LPKA) Kelas II Bandung. In Jur. Ilm. Kel. & Kons (Vol. 9, Issue 3). DOI: https://doi.org/10.24156/jikk.2016.9.3.206

Hardjo, S., Aisyah, S., & Mayasari, S. I. (2020). Bagaimana Psychological well being Pada Remaja ? Sebuah Analisis Berkaitan Dengan Faktor Meaning In Life. Jurnal Diversita, 6(1), 63–76. DOI: https://doi.org/10.31289/diversita.v6i1.2894

Indra Lesmana, W., & Santi Budiani, M. (2013). Hubungan antara Harga Diri dan Tingkat Stres dengan Psychological Well Being Pada Remaja Di Panti Asuhan Muhammadiyah Wiyung Dan Karangpilang Surabaya.

Kustanto, N. D., & Khoirunnisa, R. N. (2022). Hubungan Antara Peer Attachment Dengan Regulasi Emosi Pada Mahasiswa Tingkat Akhir.

Mahmudi, F., Mayangsari, M. D., & Rachmah, D. N. (2015). Hubungan Peer Attachment Dengan Self Regulated Learning Pada Siswa Boarding School. DOI: https://doi.org/10.20527/ecopsy.v2i1.515

Mufidha, A., & Psikologi, J. (2019). Acta Psychologia Dukungan Sosial Teman Sebaya Sebagai Prediktor Psychological Well-Being pada Remaja. In Acta Psychologia (Vol. 1, Issue 1). DOI: https://doi.org/10.21831/ap.v1i1.43306

Noviana, S., & Sakti, H. (2015). Hubungan Antara Peer Attachment Dengan Penerimaan Diri Pada Siswa-Siswi Akselerasi (Vol. 4, Issue 2). DOI: https://doi.org/10.14710/empati.2015.14901

Nur, Z. (2022). Efektivitas Pembelajaran Pasca Pandemi Covid-19 Di MTs Negeri 1 Makasar. DOI: https://doi.org/10.46772/kontekstual.v4i01.722

Prabowo, A. (2017). Gratitude Dan Psychological Well Being Pada Remaja. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 5(2). DOI: https://doi.org/10.22219/jipt.v5i2.4857

Pratama, R. E., & Mulyati, S. (2020). Pembelajaran Daring dan Luring pada Masa Pandemi Covid-19. Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(2), 49. DOI: https://doi.org/10.30870/gpi.v1i2.9405

Primada, E., & Fadhillah, A. (2016). Hubungan Antara Psychological Well-Being Dan Happiness Pada Remaja Di Pondok Pesantren. In Jurnal Ilmiah Psikologi (Vol. 9, Issue 1).

Rusydina. (2018). Hubungan Kesepian dan Dorongan Mencari Sensasi Dengan Kenakalan Remaja. Psikoborneo, 6(4), 482–492. DOI: https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v6i4.4669

Septiana Putri Resnia Novitasari, T. (2017). The Relationship Between Peer Attachment And Psychological Well-Being Of University Students (Vol. 22). DOI: https://doi.org/10.20885/psikologika.vol22.iss2.art8

Siahaan, M., Akuntansi, P., Ekonomi, F., Bhayangkara, U., Raya, J., Raya Perjuangan, J., Mulya, M., & Utara, B. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan. In Edisi Khusus (Issue 1). DOI: https://doi.org/10.31599/jki.v1i1.265

Siti Istiqomah, D. Z. (n.d.). Hubungan Antara Mindfullness Dan Psychological Well-Being Pada Mahasiswa Baru Yang Tinggal Di Pondok Pesantren X,Y, Dan Z. In Jurnal Empati (Vol. 8, Issue 4). DOI: https://doi.org/10.14710/empati.2019.26523

Sulngamta, D., Ginting, B., Yulia Situngkir, T., Siahaan, R. A., Basataka, J., Hasibuan, A., Roma, P., & Siahaan, A. (2022). Dampak Sistem Pembelajaran Daring Pasca Pandemi Covid-19 Terhadap Implementasi Proses Belajar Mengajar Di SMA Pencawan Medan (Vol. 5, Issue 2). DOI: https://doi.org/10.36277/basataka.v5i2.186

Swasti Rasmita Rukmi, P., & Sunan Kalijaga, U. (2020). Perilaku Cyberbullying Siswa Ditinjau Dari Kualitas Kelekatan Teman Sebaya Dan Kontrol Diri. Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 9, 68. DOI: https://doi.org/10.21009/JPPP.092.04

Downloads

Published

2023-10-02

How to Cite

Agustina, M. ., & Agustina, M. (2023). Hubungan Antara Kelekatan Teman Sebaya dengan Kesejahteraan Psikologi pada Siswa Kelas VII & VIII di MTS NU Candi Pasca Pandemi Covid-19. ResearchJet Journal of Analysis and Inventions, 1(4). https://doi.org/10.47134/researchjet.v3i2.16

Issue

Section

Articles