Hubungan Antara Stres Akademik Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa

Authors

  • Amarul Zulfiya Astari Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Dwi Nastiti Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.47134/researchjet.v2i3.1

Keywords:

academic stress, academic procrastination, college student

Abstract

This study aimed to determine the relationship between academic stress and academic procrastination among students at Muhammadiyah Sidoarjo University. The type of research uses quantitative correlational. The total population of 10802 students with a sample of 336 students taken by simple random sampling technique. Data collection techniques using a Likert scale. The validity of academic stress uses 14 valid items. The validity of academic procrastination uses 20 valid items. Academic stress reliability results of 0.780 from 14 items. The results of academic procrastination reliability were 0.853 out of 20 items. The data analysis technique uses Spearman's product moment assisted by SPSS 25.0. The results of data analysis obtained rxy = 0.365 with sig 0.000 <0.05. Then the hypothesis is accepted which means there is a positive relationship between academic stress and academic procrastination.

References

Akbar, M. R., & Nurhayati. (2022). Pengaruh mahasiswa magang terhadap keberlangsungan kinerja kantor walikota Medan. J. Ilmu Komputer, Ekon. Dan Manaj., 2(1), 404–408. https://ummaspul.e-journal.id/JKM/article/download/3149/986

Akerina, J. R., & Wibowo, D. H. (2022). Hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dengan kebahagiaan pada mahasiswa. Humanlight J. Psychol., 3(1), 1–14.

Azhari, M. R. (2020a). Pengaruh kepercayaan diri terhadap stres akademik dengan penyesuaian diri sebagai variabel mediator pada siswa kelas 10 MAN 1 Pasuruan.

Azhari, M. R. (2020b). Pengaruh kepercayaan diri terhadap stres akademik dengan penyesuaian diri sebagai variabel mediator pada siswa kelas 10 MAN 1 Pasuruan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Azwar, S. (2017). Reliabilitas dan validitas edisi 4. Pustaka Belajar.

Duryati, & Revendra, A. (2022). Hubungan antara stres akademik dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa di kota Padang. Socio Humanus, 4(1).

Ernita, K. J. (2021). Hubungan antara stres akademik dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa perantau. Universitas Sanata Dharma.

Hardani. (2020). Buku metode penelitian kualitatif dan kuantitatif.

Izzati, R. (2021). Prokrastinasi akademik pada mahasiswa fakultas psikologi dan ilmu pendidikan (FPIP) di Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Jayusman, I., & Shavab, O. A. K. (2020). Aktivitas belajar mahasiswa dengan menggunakan media pembelajaran learning management system (LMS) berbasis Edmodo dalam pembelajaran sejarah. J. Artefak, 7(1), 13. https://doi.org/10.25157/ja.v7i1.3180

Lele, J. I., Sine, J. S., Sole, A. I. S., & Foeh, Y. (2022). Perbedaan prestasi belajar mahasiswa saat pembelajaran daring dan tatap muka ditinjau dari prokrastinasi akademik. Harati J. Pendidik. Kristen, 2(1), 1–17. https://doi.org/10.54170/harati.v2i1.81

Magnavita, N., & Chiorri, C. (2018). Academic stress and active learning of nursing students: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 68, 128–133. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.06.003

Miswanto, M. (2022). Prokrastinasi akademik mahasiswa di era kuliah online masa pandemi COVID-19. Psychocentrum Rev., 4(1), 125–139. https://doi.org/10.26539/pcr.41789

Munthe, M., & Lase, F. (2022). Faktor-faktor dominan yang mempengaruhi kegiatan belajar mahasiswa. Educ. J. Pendidik., 1(1), 216–225. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.30

Musfirah, Ar, N. H., & Latif, S. (2022a). Prokrastinasi akademik mahasiswa program studi PGSD di masa pandemi COVID-19. Konseling J. Ilm. Bimbing. Dan Konseling, 3(2), 55–60. https://doi.org/10.31960/konseling.v3i2.1510

Musfirah, Ar, N. H., & Latif, S. (2022b). Prokrastinasi akademik mahasiswa program studi PGSD di masa pandemi COVID-19. Konseling : Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, 3(2), 55–60. https://doi.org/10.31960/konseling.v3i2.1510

Nafeesa, N. (2018a). Faktor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik siswa yang menjadi anggota organisasi siswa intra sekolah. Anthr. J. Antropol. Sos. Dan Budaya (Journal Soc. Cult. Anthropol.), 4(1), 53. https://doi.org/10.24114/antro.v4i1.9884

Nafeesa, N. (2018b). Faktor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik siswa yang menjadi anggota organisasi siswa intra sekolah. Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology), 4(1), 53. https://doi.org/10.24114/antro.v4i1.9884

Nata, C. D. (2018). Hubungan antara stres kerja dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa Universitas Muhammadiyah Sidoarjo yang bekerja. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Nisa, W. (2022). Hubungan antara self-directed learning dan kontrol diri dengan prokrastinasi akademik mahasiswa pasca pandemi COVID-19.

Puspita, B. K., & Kumalasari, D. (2022). Prokrastinasi dan stres akademik mahasiswa. Jurnal Penelitian Psikologi, 13(2). https://doi.org/http://doi.org/10.29080/jpp.v13i2.818

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suhadianto, & Ananta, A. (2022). Bagaimana prokrastinasi akademik mahasiswa Indonesia pada masa pandemi COVID-19?; penguji deskriptif dan komparatif. Sukma J. Penelit. Psikol., 3(01), 71–81. https://doi.org/https://doi.org/10.30996/sukma.v3i1.6955

Wahyu, G., Pradhana, W., F. I. Pendidikan, U. N. S., Pendidikan, F. I., & Surabaya, U. N. (2022). Hubungan antara stres akademik dengan prokrastinasi pada mahasiswa jurusan X yang pernah menjalani pembelajaran online di masa pandemi COVID-19. Jurnal Penelitian Psikologi, 9.

Downloads

Published

2023-09-11

How to Cite

Astari, A. Z. ., & Nastiti, D. (2023). Hubungan Antara Stres Akademik Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa . ResearchJet Journal of Analysis and Inventions, 1(1). https://doi.org/10.47134/researchjet.v2i3.1

Issue

Section

Articles